Sporty wodne to wspaniała forma aktywności. W przypadku tych, uprawianych na otwartym terenie, mogą być one uprawiane przez większą cześć roku, a w przypadku tych „pod dachem” – nawet całorocznie. Zróżnicowanie tego rodzaju aktywności obejmuje miedzy innymi: pływanie, aqua aerobik, żeglarstwo, kajakarstwo, nurkowanie oraz surfing.

Zróżnicowanie dotyczy nie tylko różnych form aktywności, ale również niezbędnego sprzętu i specjalistycznej odzieży koniecznej do jego wykonywania. To z kolei, z jednej strony pociąga za sobą duże zróżnicowanie koniecznych nakładów finansowych, z drugiej zaś otwiera możliwości dla osób o różnych zasobnościach portfela.

Osoby o niższych zarobkach mogą uprawiać pływanie lub aqua aerobik, zaś osoby bardziej zamożne – żeglarstwo. Tak czy inaczej każda z tych osób może doświadczyć fantastycznego obcowania z wodą.

Kolejną zaletą sportów wodnych jest możliwość ich uprawiania przez osoby w różnym wieku, oraz rożnej budowie ciała, w tym otyłych. Dodatkowo, część ze sportów wodnych może być uprawiana przez osoby chore, oczywiście pod kontrolą lekarską, co często znajduje odzwierciedlenie w sanatoriach oraz uzdrowiskach.

Przygodę z danym sportem możemy rozpocząć samodzielnie, lub pod okiem specjalisty, trenera, który zwróci uwagę na wyrobienie odpowiedniej techniki, która zaowocuje mniejszą podatnością na ewentualne kontuzje i urazy.

Pływanie jest bardzo korzystne dla osób zdrowych oraz tych z chorobami, w tym otyłością, ponieważ działająca siła wyporu wody zmniejsza ciężar ciała, zaś ciśnienie hydrostatyczne odciąża stawy i kręgosłup oraz zmniejsza konieczną do wykonania pracę mięśni.

Aqua aerobic wykonywany w wodzie, z jednej strony zmniejsza ciężar ciała z drugiej zaś strony wykorzystuje fakt, że z uwagi na wspomniany opór wody ćwiczenia fizyczne są bardziej wydajne.

Żeglarstwo wymaga dużych nakładów finansowych, koniecznych przede wszystkim na zakup lub wypożyczenie jednostki pływającej. Żeglarstwo jest sportem bardzo widowiskowym. Wykorzystuje siłę wiatru, stąd też odmianą żeglarstwa jest windsurfing. Jest on uprawiany jest przy użyciu deski i przymocowanego do niej pędnika żaglowego.

Pływając na desce warto zaopatrzyć się w leash do deski SUP. Jest to w dużym uproszczeniu rodzaj smyczy. Może być ona prostym przewodem lub skręconym, przypominającym sprężynę. Pierwsze z nich, tradycyjne, stosowane są przez surferów pływających na falach. Z jednej strony mniej przeszkadzają przy kostce, z drugiej zaś strony płyną za deską w wodzie, zwiększając jej opór. Skręcone smycze nie tworzą takiego oporu, ponieważ znajdują się na desce, a wydłużają dopiero po ich naciągnięciu.

Zasadniczo smycz mocuje się w okolicach kostki. W przypadku windsurfingu można wybrać również nadgarstek. Preferuje się miękkie materiały, komfortowe do noszenia, zarówno wtedy kiedy są suche, jak i mokre.

Kajakarstwo, zwłaszcza amatorskie, wymaga mniejszych nakładów finansowych. Może być formą aktywności wykorzystywaną podczas integracji, ponieważ może być uprawiane indywidualnie, lub w parach i grupach.

Nurkowanie to sport bardziej ekstremalny, wymagający specjalistycznego sprzętu. Ten podstawowy jest stosunkowo tani, ten profesjonalny zdecydowanie droższy.

Każda ze wspomnianych powyżej form aktywności pozytywnie wpływa na nasz umysł i ciało. Pozwala się zrelaksować, odprężyć oraz zdecydowanie ponieść odporność organizmu.